Tekstgrootte
In ons onderwijs gaan we uit van het gedachtegoed van Meervoudige Intelligentie dat wij op school KNAP noemen. Elk kind leert op zijn eigen manier, elk kind is op zijn eigen wijze KNAP.
Wij houden bij het aanbieden van de leerstof rekening met de verschillende vormen van KNAP. Dit doen we door een variatie van (coöperatieve) werkvormen aan te bieden. De kinderen werken zo afwisselend aan een activiteit die past bij hun eigen knap zijn en aan knapvormen die ze nog niet zo bij hen passen. Daardoor worden kinderen aan de ene kant gesterkt en aan de andere kant geprikkeld. Dit draagt bij aan het vergroten van het zelfbeeld en verrijkt de eigen manier van leren. Bovendien bevordert het het accepteren van verschillen tussen kinderen.
Wij onderscheiden daarbij 8 vormen van KNAP:
Deze kinderen leren het beste door te lezen, te luisteren naar een verbale uitleg, te schrijven en te discussiëren.
Deze kinderen ordenen graag informatie, spelen graag met cijfers, maken overwegingen bij het oplossen van problemen, redeneren logisch en denken kritisch.
Samenknap: Deze kinderen leren het beste als ze kunnen praten met andere leerlingen over de lesstof, ze willen graag delen en samenwerken.
Deze kinderen leren het beste als ze kunnen praten met andere leerlingen over de lesstof, ze willen graag delen en samenwerken.
Deze kinderen leren het beste als we ze denktijd geven. Ze werken het liefst alleen en profiteren van reflecteren.
Deze kinderen leren het beste als ze muziek op de achtergrond hebben en als ze leerstof verwerken in muziek, raps en deuntjes.
Deze kinderen leren het beste als ze bewegingen kunnen maken, materiaal kunnen voelen en als ze praktisch bezig zijn.
Deze kinderen leren het beste door werkstukken en presentaties te maken, door excursies en te analyseren, classificeren en rubriceren.
Deze kinderen leren het beste door het te zien, zoals door het gebruiken van tabellen, kleuren, films en foto ‘s.